Tuesday 4 August 2009

Jodohku 4 - Soalan Cepu Emas

So on the 16th of March 2001, was my first day working with the IPTS. My post was as the Head of Marketing....salary wise...oklah not bad, tak bolehlah nak demand dapat salary macam dulu...alhamdulillah. Belajar untuk sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. The college has about 40 staffs and 200 students. Its owner seorang muallaf, kawan En Mohamed. The IPTS offered courses i.e Diploma in Computer Science & Cert in Computer Science - twinning programmes with UPM. I was given a room next to the front entrance, quite spacious, enough to occupy another two staffs, Kak Ungku tak suka ada partitions.....I preferred an open concept.


On the first day tu, busylah sikit.....Kak Ungku buat my room... 'mini' makeover ...a new look and arrangement ... a bit cozy. Tengah2 sibuk mengemas En Mohamed sergah masuk, busy ke? he asked......(tak reti nak ketuk pintu ke boss I ni? dalam hati Kak Ungku). Wow! alright, macam inilah Marketing Department! Kembang bila kena puji, dengan CEO pulak tu! "Lepas lunch come to my room...we'll discuss about your job specs."
Yes!...ini yang Kak Ungku tunggu ...sebab tak sabar nak tanya soalan cepu emas....apa dia ek? Dapat teka tak? hehehe


After lunch, about 3.00pm I came to his room and we had a long discussions about my job specs, marketing strategies, the new enrollment and recruitment of my staff. Dah habis discussion, kami berbual2 kosong...haaa masa inilah Kak Ungku kena smart untuk tanya soalan cepu emas Kak Ungku.

Kak Ungku: So you joint this college last year lah?

Mohamed: Yep...December 2000. Masa tu Kolej ni macam Titanic lepas langgar iceberg.
So I really need a smart, good and hard working team to turn around this college.
So cepat-cepat sikit hire your new staff. Go through my short listed, actually I dah interviewed seorang, budak Batu Pahat, UIA, BEc. sama dengan you, your junior by 4 years, tak silap. Dia tak boleh beri jawapan sekarang cos' her parents pergi haji. You buat follow-up, nama dia Huda. Hire seorang saja dulu, the rest of the team boleh ambil staffs Admin & Finance Departments.

Kak Ungku: Yes...boss!

Mohamed: You ok kan kalau kena kerja lebih masa? I mean balik lambat?

Kak Ungku: (Ohoh...ada chance untuk soalan cepu emas.....dalam hati Kak Ungku). Well, no problem...dah biasa, lagipun rumah bukannya jauh sangat. En Mohamed tinggal kat mana?

Mohamed: Tamn Sri XXXXXXXX.

Kak Ungku: Jeng,jeng,jeng masa untuk soalan cepu emas Kak Ungku. You tinggal dengan family youlah?

Mohamed: Sorang....I ni dah lama menduda....my children tinggal dengan mama they all kat JB.

Kak Ungku: (eheh... macam tahu2 aje mamat ni I nak tanya dia soalan cepu emas ni!) Lain macam aje cara dia jawab, very straight forward dan senyum2 nakal.
Kuch, Kuch Hota Hai......
Ohhh ye ke? dengan nada LEGAAA.......
So, ok...kalau ada apa-apa nanti kita discuss lagi.


************ end of conversation *********happy me*************


Is he my Mr Right person?


From that day onwards, Kak Ungku dan insan bernama Mohamed semakin rapat dan mesra. Tapi still maintain pro. I hired Huda with Mohamed's approval. Best dapat staff yang satu kepala...'gila-gila' jugak budak UIA ni!


Pernah satu kali kami bertiga buat marketing and attended satu seminar kerjaya kat Mersing. Selesai urusan carilah tempat penginapan....so kami tiba di satu tempat yang diberi nama Called's Inn. Best...very serene, kawasan chalet dijaga bersih...cantik. Kami ambil chalet yang bersebelahan, Kak Ungku dengan Huda satu bilik dan Mohamed bilik sebelah.


Malam tu baru Kak Ungku tahu, En Mohamed my CEO ni rupanya orang seni. Pandai main guitar dan suara boleh tahan...sedap, pitching ok! So dia banyak nyanyi lagu2 oldies....terkejut jugak dia bila dapat tahu Kak Ungkupun boleh nyanyi lagu2 oldies tu! "Wah!... boleh tahan you nyanyi, not bad, macamana you boleh tahu lagu2 oldies ni?" " Actually from my father and my aunty...she's about your age. Dulu masa tinggal kat Pontian, kami selalu dengar channel Singapore, TV and radio. So I was used to hear English songs...60's - 90's."


Yang bestnya penutup lagu malam tu.....Kak Ungku nyanyi lagu berhantu Siti Nurhaliza waktu tu .........'PERCAYALAH' dan Mohamed main guitar! Memang betul lah agaknya kalau kita tengah dilamun asmara, kita boleh menyanyi lagu cinta dengan baik dan penuh perasaan.
Sampai sekarang bila dengar lagu PERCAYALAH mesti kami ketawa......tapi hairan Kak Ungku tak boleh nyanyi sesedap dulu.....! hehehe


Masa-masa tu, Kak Ungku suka dengar lagu berjudul............

'IF' by Bread..

If a picture paints a thousand words,
Then why can't I paint you?
The words will never show the you I've come to know.
If a face could launch a thousand ships,
Then where am I to go?
There's no one home but you,
You're all that's left me too.
And when my love for life is running dry,
You come and pour yourself on me.

If a man could be two places at one time,
I'd be with you.
Tomorrow and today, beside you all the way.
If the world should stop revolving spinning slowly down to die,
I'd spend the end with you.
And when the world was through,
Then one by one the stars would all go out,
Then you and I would simply fly away


SAtu persamaan Kak Ungku dengan insan bernama Mohamed ni kami berkongsi
DATELINE......nak tau apa?

Sila baca kisah seterusnya.....................................

2 Yorum var:

Deeeee said...

Salam Auntie,
Wahaahaha.. bestnya baca.. siap nyanyi lagu percayalah tu.. cayalah Auntie.. next.. next..next..

Kak Ungku Betty said...

Suara Aunty bukanlah sedap sangat....cuma perasan sedap aje...ahaks

Related Posts with Thumbnails