Tuesday 4 August 2009

Jodohku 3 - Pintu hatiku telah diketuk....

Tahun 2000 Kak Ungku telah membuat satu keputusan berani....selamat tinggal Company X dan selamat tinggal Kuala Lumpur. Hati Kak Ungku dah tertutup untuk tinggal lebih lama kat KL...penuh dengan manusia yang hipokrit dan tidak berperikemanusiaan. Setelah semua perancangan projek dalam Company X tidak menjadi, akhirnya Kak Ungku give-up, I resigned and balik kampung, Batu Pahat. Lagipun 'santau' yang dihantar kepada Kak Ungku semakin parah dan perlu diubati segera...tak tahan menanggungnya. Hampir setahun barulah Kak Ungku pulih seperti sediakala...alhamdulillah.


Kak Ungku tidak bercadang untuk menceritakan secara detail...tapi cukuplah untuk dinyatakan Kak Ungku telah diduga dengan dugaan yang amat besar sebagai seorang insan kerdil. Allah masih menyayangi Kak Ungku dengan kekuatan yang ada dan kasih sayang keluarga, Kak Ungku telah berjaya keluar dari kemelut kehidupan yang paling sukar.


Setelah pulih....Kak Ungku perlu kuat dari segi mental, physical, rohani & jasmani...bukannya mudah untuk menghadapi semuanya. Back to square 1...I've to start looking for a job...kerja apa sahaja janji di Batu Pahat. Dengan niat untuk kembali kepangkuan keluarga, keputusan Kak Ungku ternyata yang terbaik dan melegakan hati semua ahli keluarga. Ayahanda Kak Ungku bersuara..."dahlah tak payahlah kerja kat KL lagi, cari aje kerja kat Batu Pahat ni..."


Kak Ungku kira kalau dalam perang, Kak Ungku boleh dikatakan 'fighter' dan tak pernah kenal erti putus asa...never in my life dictionary. Akhirnya Kak Ungku telah diterima bekerja di sebuah IPTS di Batu Pahat dan mulai saat itu hidup Kak Ungku berubah....segalanya berubah.


Yang kelakarnya interview melalui telefon bukannya face to face....tapi hairan... bila dengar aje suara si pemanggil tu...rasa semacam (susah nak explained), tiba-tiba rasa macam suka nak berbual dengan si pemanggil tu. Macam-macam dia tanya...macam polis pencen pulak! Dengan background my father batuk...he seems to be so caring...really care about my father's health...very touching. At last the caller said..."ok Tengku looking forward to see you tomorrow, bring all your documents." Abah....saya dah dapat kerja, alhamdulillah... I told my father. Dekat kolej tu? my father asked...yep, I replied.

Hadiah harijadi Kak Ungku yang ke-35 tahun pulak tu!


Keesokan harinya macam tak sabar2 nak ke kolej tu...macamana agaknya rupa si caller tu. Tetapi hampa...masa approach the front desk officer, Kak Ungku diberitahu si caller ada hal, tak dapat jumpa hari ini, sila datang esok, yer? Emmmm, ok...frust, I left my documents on the front desk. Keluar office tu hujan lebat...tiba-tiba.........................Kak Ungku jatuh tergelincir, simen front entrance tu licin. Aduhhhh, sakit punggung terhentak dan kaki terpelecuk! Beberapa orang students ketawa....siul punya budak (dalam hati). Terdengkut2 menuju ke kereta, dalam hati tertanya2. Disaster...is it a good sign or a bad sign? Itulah don't get too excited (bisik hati Kak Ungku).


Keesokan hari datang lagi.....tak lagi excited macam semalam tapi happy at last dapat jumpa the caller! Ingatkan dia officer biasa rupa-rupanya..... MOHAMED BIN SEHAT adalah CEO IPTS tu..kuang,kuang,kuang. Emmm handsome, padan dengan suara dia (dalam hati Kak Ungku)...tiba-tiba hati berdebar2...kenapa ek? Sambung lagi perbualan dan interview...Kak Ungku dapat rasakan dia begitu comfortable berbual dengan Kak Ungku....tapi both of us professionals....stay cool .... maintain! Sebelum terlupa...Happy Birthday! Alamak mamat ni tahu pulak birthday I...touchingnya...thank you, tersipu malulah kononnya. Kak Ungku beritahu tentang kejadian semalam, dia minta maaf kerana ada urgent matters tentang kolej yang perlu diuruskan. So macamana keadaan you? Oklah...kaki terdengkut2, punggung sengal2. Ok ke kalau you start kerja esok? Ok no problem....tahanlah sakit....tapi dalam hati seronok sebenarnya....macam ada chemistry yang susah untuk I explained (teringat kata2 my friend suatu masa dulu tentang jodoh)


.......hati & perasaan Kak Ungku telah disentuh dan diketuk oleh seorang lelaki yang bernama MOHAMED BIN SEHAT .............seorang lelaki yang sungguh istimewa.............
and a feeling that never can be explained..........with words and more than words............inikah bunga-bunga cinta?

Alamak takkanlah jiwang sangat.....?!! Kenapa dengan aku ni? Cepat sangat perasaan ni datang....tapi......dia mesti dah berkahwin....tiba-tiba datang rasa frust....

What happen next? Tungguuuuuuuuuuuuu

Bersambung................

3 Yorum var:

Hajjah Noraini @Nanie said...

Kalau tak baca n3 nih, kak nani pun tak tahu macam mana both of u berkenalan dan bercinta...emm teruskan bercerita. Bada memang isteri solehah. Bor bertuah kahwin dengan Bada. Take care..

~salwaredzuan~ said...

alamak...dh masuk part saspen nih,tak saba pulak nak tau kisah selanjutnyerr..

part tergelincir tu agak lucu...sorry auntie sy tergelak sikit masa bc tu

Deeeee said...

Salam Auntie..
Uishh siap tergolek2 tu.. cant wait next and next.. hihihihi

Related Posts with Thumbnails