Thursday, 30 December 2010

Happy New Year 2011.....


The great thing about today is....
that yesterday is gone.
We can't go back and undo things we have done,
but we can embrace today...
and look toward the future with hope.
Build on yesterday's success...
and learn from yesterday's failures.
Live in today.

Happy New Year 2011 everyone.......

Wednesday, 29 December 2010

Tanda 100 Hari Sebelum Mati



TANDA PERTAMA

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya.

Semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar . Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.


TANDA 40 HARI

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.


TANDA 7 HARI

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.


TANDA 3 HARI

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.


TANDA 1 HARI

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.


TANDA AKHIR

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. 


Sumber: Perkongsian Ilmu Menuju Ke Alam Akhirat
Kredit: Blog Oh Malaysia!


Menu Diet.....

Sejak kebelakangan ni....Kak Ungku & hubby on diet.
Berat badan pun dah mula berkurangan, baju2 yang dulu tak muat....
sekarang dah boleh pakai semula, taklah menampakkan ketul2 badan.
So menu masakan Kak Ungku....adalah masakan yang simple dan mudah aje....;D

Kak Ungku suka kalau hubby mintak saya masakkan favourite dish dia...
iaitu steam fish
....sebabnya......
Ianya mudah, simple dan cepat dimasak...
Selain daripada tu dapatlah kurangkan penggunaan minyak,
gula dan garam dalam masakan.
Selalunya Kak Ungku masak ikan siakap atau bawal putih kukus
dan masukkan sekali mixed veggie.
Jadi tak payah masak sayuran lain.

Hubby selalunya tunjuk thumbs up....."nice Badar! "
My secret....cooking with love... which is dedicated to hubby's favourites, healthy food and good lifestyles
Seronok bila tengok hubby makan dengan penuh berselera.
Selalunya kak Ungku akan masakkan jugak lauk lain seperti sweet & sour prawn, ikan masak cili, paprik ataupun kalau lagi simple lawan dengan sambal belacan aje....

Hari ini menu kami adalah 'Siakap Steam with mixed veggie'....
sambal belacan dan nasi putih....hehehe
Simple aje kan??? ;D



Hidangan minum petang pulak....
Kak Ungku bakar muffins (with choc. chips) dan of course kurang gula...
serta teh 'O' dan hubby dengan nescafe nya.....;D

Monday, 27 December 2010

Anakanda Maulana AF8 dan Pelajar-pelajar Kak Ungku....

Hari ini, sungguhpun sibuk, anak bujang my hubby sorang ni....Maulana AF8 masih sempat meluangkan masa dengan Abahnya dan Kak Ungku. Tiba petang tadi dari Johor Bahru, terus berjumpa dengan kami di pejabat kami.

Hari ini pulak merupakan hari terakhir tuition bagi sessi Disember, jadi tidak ramai students yang datang. Jadi apa lagi ambil kesempatanlah mereka semua bergambar dan sign autrographs dgn Abang Maulana mereka....peminat2 cilik Maulana AF8. Kepada pelajar2 lain yang tiada kesempatan berjumpa dgn Abang Maulana, nanti kita arrange di hari lain OK....
Inipun Abang Maulana buat surprise visit tauu....;D

Kepada anakanda Maulana...terima kasih kerana melayan kerenah pelajar-pelajar kami yer....
Pertemuan yang tidak akan mereka lupakan....;D









Tuesday, 21 December 2010

Our 9th Anniversary......

Our 9th Wedding Anniversary
Another Year
......


Another year to create…..
precious memories together.
Another year to discover……
new things to enjoy and share about each other,
a friend who lightens burdens,
whose company is always a comfort.
Another year to build…
a life rich in love and memories to treasure.
Another year to strengthen….
our marriage that defines "forever.“
May Allah bless our marriage…..
InsyaAllah,..Amin

My Dear Hubby.....I love you so much....

Dalam Kenangan....Ayahandaku

Dalam kenangan. Hari ini Isnin, 20 Disember 2010, genap 6 tahun pemergian ayahanda Kak Ungku, Allahyarham Ungku Hassan bin Ungku Ali Al-Haj, ke rahmatullah (Isnin, 20 Disember 2004). Semoga rohnya dirahmati Allah SWT dan di tempatkan di sisi hamba-Nya yang beriman…..Amin. Al-Fatihah.

Sunday, 12 December 2010

Solat Sempurna Terpancar Dalam Peribadi Muslim Unggul


Oleh Wan Aminurrashid W Abd Hamid

SESUNGGUHNYA solat yang dilakukan setiap Muslim lima kali sehari semalam bukan sahaja kewajipan yang mesti dilaksanakan, tetapi tujuan solat itu sebenarnya selain berkomunikasi dengan Allah dan menunjukkan kepatuhan terhadap-Nya, juga untuk membentuk dan mendidik manusia menjadi insan salih.

Namun, hal itu boleh berlaku jika solat itu dilaksanakan dengan sempurna dalam erti kata sebenar. Sebab itu, kadang-kadang kita hairan kenapa ramai orang menunaikan solat, tetapi masih melakukan perkara dosa dan tidak menjauhi larangan Allah. Sudah tentu ada sesuatu tidak kena dengan solatnya iaitu sama ada tidak khusyuk ketika melakukannya, manakala rukun dan gerakan solat tidak sempurna. Kalau tidak, masakan Rasulullah menyuruh orang yang sudah melakukan solat supaya mengulangi solatnya hingga tiga kali. Sebabnya, ketika solat, orang itu belum menyempurnakan wuduknya, takbirnya, berdirinya, bacaannya, rukuknya, sujudnya dan toma’ninahnya (tertib).

Rasulullah (SAW) bersabda bermaksud:

“Mahukah kamu aku beritahu mengenai seburuk-buruk pencuri?” Sahabat bertanya: “Siapakah dia wahai Rasulullah?” Nabi menjawab: “Orang yang mencuri dari solatnya.” Sahabat bertanya: “Bagaimana seseorang mencuri dari solatnya?” Sabda Baginda: “Dia tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya.”

Solat bernilai di sisi Allah ialah solat yang ada pengaruhnya dalam kehidupan yang dapat membentuk keperibadian Muslim yang unggul. Solat itu dapat menghindar daripada berlaku pelbagai perkara mungkar dan mengikis sifat mazmumah atau keji, sesuai dengan firman Allah bermaksud:

“Dan dirikan solat, sesungguhnya solat (yang sempurna) itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar.” (Surah al-Ankabut: 45).

Solat tidak cukup untuk menghalang perbuatan keji walaupun memenuhi ketentuan sebenarnya jika di luar solat seseorang itu tidak menjaga dirinya daripada hal negatif. Solat yang sempurna dan bernilai hikmahnya terpancar dalam kehidupan seharian.

Apabila solat itu mempengaruhi kehidupan seharian bermakna pelaku solat berkenaan berjaya mendirikan solat bermutu, sesuai dengan ajaran Rasulullah (SAW).

Seseorang itu dikatakan benar-benar solat apabila lengkap dan terlaksana gerak badan serta gerak jiwa (dijiwai dan dihayati solat itu). Dengan sepenuh jiwa dia mengabdikan diri terhadap Allah dan bermunajat kepada-Nya. Ketika solat, ingatannya kepada Allah semata-mata. Inilah dimaksudkan firman Allah:

“Dan dirikanlah solat itu semata-mata untuk mengingati Aku (Allah).” (Surah Taha: 14).

Untuk mencapai kesempurnaan solat yang dapat membentuk peribadi mulia, tentunya memerlukan ilmu. Oleh itu, setiap Muslim perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan keagamaan, kerana walau apapun menuntut ilmu adalah kewajipan kepada setiap individu Muslim.

Hayati Kalimah Tauhid, Perjuangan Sebenar Hijrah

Oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus



Umat perlu bertekad jauhi perkara cemar akidah agar Islam subur sebagai cara hidup

KALENDAR Islam diperkenalkan pada zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab. Beliau dan sahabat memutuskan untuk meletakkan tarikh permulaan kalendar Islam pada tahun Nabi Muhammad SAW dan sahabat berpindah dari Makkah ke Madinah. Ia dipilih kerana menjadi titik mula kejayaan dakwah Islam sehingga tersebar ke seluruh dunia itu diingati serta dirai umat Islam setiap tiba 1 Muharam.

Namun, ada yang melihatnya sebagai sambutan tahun baru umat Islam. Oleh itu, ramai gagal menghayati semangat hijrah yang pada hakikatnya memberi kesan besar terhadap umat Islam. Hijrah tidak tamat selepas berpindah Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Madinah seperti ditegaskan oleh sabda Rasulullah SAW bermaksud:

“Hijrah tidak akan terputus sampai taubat terputus dan taubat tidak akan terputus sehingga matahari terbit dari barat.” (Hadis riwayat Abu Dawud)

Hijrah mempunyai banyak maksud antaranya berpindah dari negeri syirik ke negeri Islam seperti dilakukan Nabi Muhammad SAW dan sahabat. Oleh itu, umat Islam yang bermastautin di negara orang kafir dan tidak berupaya mengamalkan agamanya malah ditindas, wajib berpindah ke negara Islam jika memiliki kemampuan.

Dalil mewajibkan hijrah sebegini adalah firman Allah bermaksud:

“Sesungguhnya orang yang diambil nyawanya oleh malaikat ketika mereka menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas kaum kafir musyrik), mereka ditanya malaikat: Apakah yang kamu lakukan mengenai agama kamu? Mereka menjawab: Kami dulu ialah orang yang tertindas di bumi. Malaikat bertanya lagi: Tidakkah bumi Allah itu luas yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya? Maka orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam dan neraka jahanam itu seburuk-buruk tempat kembali.” (Surah al-Nisaa’, ayat 97)

Tetapi hijrah seperti tidak diwajibkan bagi mereka yang tidak memiliki kekuatan fizikal mahupun ekonomi. Firman Allah bermaksud:

“Kecuali orang yang lemah (lagi uzur) daripada lelaki dan perempuan serta kanak-kanak, yang tidak berdaya mencari helah (untuk melepaskan diri) dan tidak pula mengetahui sesuatu jalan (untuk berhijrah). Maka mereka, mudah-mudahan Allah maafkan mereka. Dan (ingatlah), Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.” (Surah al-Nisaa’, ayat 98-99)

Hijrah juga bermaksud meninggalkan apa yang dilarang Allah menuju kepada perintah-Nya. Sabda Nabi SAW bermaksud:

“Muslim ialah seseorang yang kaum Muslimin selamat daripada gangguan lisan dan tangannya dan seorang muhajir (orang berhijrah) ialah orang yang meninggalkan apa yang dilarang Allah.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Hijrah dalam pengertian ini menuntut kita mengikhlaskan segala amal ibadat hanya kepada Allah dan membela kalimah tauhid. Hendaklah meninggalkan amalan syirik dan menyemai benih tauhid kepada seluruh umat Islam.

Kita mesti mempertingkat usaha membersihkan umat Islam daripada perkara mencemari akidah. Segala khurafat, tahyul dan syirik harus dibanteras sehingga ke akar umbi.

Bagi yang menerima dan memelihara kalimah tauhid, Allah akan memberikan keselamatan dan bagi mereka yang menentangnya, Allah akan memberi balasan yang pedih.

Setiap kali muncul Maal Hijrah, marilah kita berusaha menerapkan konsep hijrah yang sebenar supaya ia memberi manfaat besar dalam hidup setiap umat Islam. Muncul tarikh 1 Muharam menunjukkan berpisah kita dengan tahun lalu. Seharusnya kita bermuhasabah.

Jika ada kekurangan maka segeralah perbaikinya. Jika ada dosa hendaklah segera bertaubat. Jika kita sudah mengerjakan amalan soleh, maka berazam meneruskannya bahkan mempertingkatkan amalan pada tahun baru ini.

Saturday, 11 December 2010

Kalau Perempuan Tidak Tahu Memasak... Salah Ke? Tapi Macamana Kalau Lelaki Tidak Boleh Menjadi Imam ??


Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.

Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.

Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.

Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.

''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.

Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.

Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.

Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.

Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.

Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.

Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.

Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.

Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.

Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.

Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?

Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.

Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.

Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami.

Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.

Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!


Credit to: Siti Zainab

Sunday, 5 December 2010

Kunjungan Marathon Sahabat-Sahabat....

Kak Ungku menerima kunjungan secara 'marathon' dari sahabat-sahabat sejak dari Rabu, 1 Disember, 2010 hinggalah Sabtu 4, Disember 2010.

Hari Rabu malam, jam 10.15 mlm, Rabu, 1 Disember 2010....
Kak Ungku menerima kunjungan dari CEO, Yayasan Minda Kebangsaan (MINDA) iaitu Saudara Yusoff Zaky & keluarganya. Malam tu kami berbincang sampai 3.30am mengenai Program Simulasi, School of Life (SOL), insyaAllah moga menjadi sebahagian daripada sumbangan berharga kami kepada 1Malaysia....nantikanlah.....

Hubby & Yusoff Zaky....serious 'brainstorm' mengenai SOL.....


Gambar kenang-kenangan bersama Yusoff Zaky & family....



Sebaik saja Yusoff Zaky dan family bertolak balik petang itu....tak sampai 15 minit, Kak Ungku menerima pula kunjungan dari Dr Kamal, Pengerusi Kumpulan Anggota Pemikir MINDA yang datang bersama isteri yang juga ex-coursemate Kak Ungku masa di UIA dulu, Nur Hannah.

Kami sempat membawa mereka bersiar2 di Pantai Lereh, Pantai Puteri dan Pantai Kundur, Melaka.....



Balik daripada Melaka pulak, pada 4 Disember, 2010....Kak Ungku dikunjungi pulak oleh Dr Patmawati atau panggilan manja Kak Pat & family di pejabat kami. Kak Ungku, Kak Pat dan Hannah dulu satu course masa belajar di UIA, kira-kira 24 tahun dahulu....seronok bila dapat berjumpa sahabat-sahabat lama, semoga Allah merahmati perjumpaan kami ini. Kepada sahabat-sahabat terima kasih kerana sudi mengunjungi Kak Ungku & hubby....



Sunday, 28 November 2010

Family Dinner @Kenny Rogers Roasters

Last night, my family & I had our dinner at Kenny Rogers Roasters, Jusco, Melaka.
Kak Ungku, hubby, nephews Dino Delan, Daniel Iman who just came back from Shanghai for a short holiday, Dr Abdul Rahman Delan, grandnephews Danial Haimi and Faith Haikal,were having our great time together....enjoying our food...and glorious food! Bon app├ętit....!!


Me, my nephew Daniel Iman, grandnephews Danial & Faith
and nephew Dr Abdul Rahman Delan



Me, Daniel Iman Delan, Danial, Faith and nephew Dino Delan




Burger King @ Kenny Rogers Roasters???
Haha.... my hubby is a picky eater who dislikes chicken,
or considered him as
anti-chicken, so outside food is allowed for him


My hubby.... enjoying his Hot Chocolicious Milk,
BBQ Baked Beans, Aromatic Rice, Fruits Salad and his Burger King!!!


Some of the meals we ordered.....

1/4 Black Pepper Smoked Chicken with Spaghetti & Coleslaw
Roasted ¼ chicken with 3 side dishes & 1 Kenny’s Home-made Muffin
1/4 Black Pepper Smoked Chicken with Chicken Sauce Spaghetti & Mashed Potato
BBQ Baked Beans, Aromatic Rice, Fruits Salad
Macaroni & Cheese
Caesar Salad
K
enny's Home-made Muffins
Fruit Jelly Delight & drinks









Quality Time With My Family (1)

Celebrating my nephew - Dr Abdul Rahman Delan's 28th birthday
at Tony Ramo's, Mid-Valley, Kuala Lumpur on November 20th, 2010.
His cousin Maulana AF8 and Maulana's buddy Haziq AF4 were there too....cool!
Glorious food and extremely yummylicious..... ;D
May Allah bless you always, Boy.....









Cuti-cuti Melaka - Family Gathering (Part 2)

Hrmmm agak lama jugak Kak Ungku tidak update blog....
untuk sambung cerita2 pasal family gathering,
masa cuti Deepavali hari tu....

OK kami makan malam di Iman's Seafood & Western Food Restaurant
di Muara Sg Lereh, lebih kurang pukul 9.00 malam.
Seronok sekali sekala dapat berkumpul & makan malam bersama family ;D









Lepas makan....seperti biasa Maulana, my hubby.....
dan Pak Usu Maulana akan menghiburkan kami.
Lagu RSVP menjadi pembuka tirai.....;D
Hahaha....yang seronoknya Abah Maulana (Sifu guitar Maulana) juga menyanyi sambil memetik guitar membawa lagu-lagu oldies favourite nya...
Maulana & Pak Usu dia turut menyanyi bersama-sama.
Kami suka-suka nyanyi lagu-lagu keroncong, oldies, dangdut dan English songs....Hotel California, My Way, Poco-poco dan lain-lain.....hahaha






Penutupnya....Maulana tunjukkan kepakarannya bermain dengan cards.
Tricks dia menjadi....tak sangka, he's not only a good singer, guitarist but a magician too!

See some of his tricks below:








Related Posts with Thumbnails