Monday 11 June 2012

Teater 'TRAGEDI SALMAH'



SINOPSIS ‘TRAGEDI SALMAH’

Diinspirasikan dari sebuah kisah benar yang berlaku pada tahun 1984, melalui rujukan sebuah buku dengan judul yang sama hasil tulisan Sharifah Abu Salem terbitan Grup Buku Karangkraf (1987), pementasan teater TRAGEDI SALMAH akan dipentaskan di Panggung Eksperimen ASWARA pada Selasa, 12 Jun 2012, 8.30 malam (masuk percuma).

Salmah binti Mohammad Salleh, janda muda berusia 26 tahun bukanlah seorang tokoh wanita ternama dunia. Namanya tidak di sebut-sebut sebagai seorang pejuang kemerdekaan, atau tokoh negarawan, atau seorang srikandi. Beliau pernah mendapat liputan yang meluas atas pengakuan beraninya menjadi saksi mahkamah diatas kes pembunuhan kanak-kanak.

Namun begitu, keberanian Salmah untuk membuktikan fakta kes berkenaan telah disalahertikan oleh masyarakat dan ia telah menjatuhkan maruahnya sendiri. Meskipun masyarakat menganggap Salmah seorang wanita curang dan memperjudikan pegangan agama berpunca dari suatu kekhilafan yang dilakukannya sendiri, namun keberanian ala srikandi dalam diri Salmah jarang-jarang dapat dilakukan oleh wanita-wanita lain.

Persembahan karya Tragedi Salmah ini akan memperjelaskan kronologi naratif jatuh-bangun serta jerit-perih dari kacamata Salmah sendiri di sepanjang rentetan hidupnya dari kecil, remaja dan dewasa. Sejauh manakah kejujuran dan ketulinan kisahnya mampu membersihkan debu-debu persepsi masyarakat terhadap Salmah?

Jom kita tonton teater TRAGEDI SALMAH......


Apa yang istimewanya teater TRAGEDI SALMAH ini kepada Kak Ungku dan keluarga....lakonan watak Salmah (dewasa) dibawa oleh anak perempuan hubby Fathanah Amirah@Baby@Hana Mohamed, pelajar tahun akhir Diploma Teater ASWARA. Baby merupakan seorang pelakon yang amat berbakat. Penglibatan seni Baby ialah berlakon dalam teater Ayam Jantan Ayam Betina, teater kanak-kanak Manis Bertudung Merah arahan Datin Marlia Musa, teater Sesudah Subuh arahan Naque Ariffin. Juga berlakon dalam beberapa buah filem pendek antaranya Pengkid, Piano dan projek filem pendek PeTA 2012.

Intro TRAGEDI SALMAH...




Liputan tentang teater TRAGEDI SALMAH dalam ASTRO Awani baru-baru ini....




Good luck kepada Baby dan juga semua yang terlibat di dalam teater TRAGEDI SALMAH ini...semoga dipermudahkan dan berjalan dengan lancar.

*****************************************************

12 Jun 2012

Alhamdulillah Kak Ungku, Hubby, daughters Farhana dan Fatimah (kakak Baby), Mama mereka S.Mariam dan cucu Irfan datang menonton teater TRAGEDI SALMAH, cuma Maulana aje tak dapat datang sebab sibuk berlatih teater dia. Panggung experimen ASWARA penuh sesak dengan penonton, ramai jugak orang senia dan karyawan yang datang...ada Sofea Jane, Vanidah Imran....Ahmad Tarmimi Serigar adalah salah seorang juri luar yang dijemput membuat penilaian.



Ternyata semua yang terlibat dalam menjayakan teater TRAGEDI SALMAH ini berjaya membawa watak masing-masing. Hidup lakonan mereka. Baby yang memegang watak utama sebagai Salmah (dewasa) betul-betul menjiwai watak Salmah. Lakonan yang sungguh mantap dan mampu melelehkan airmata penonton. Tahniah Baby dan juga semua yang menjayakan teater ini. Terbaik! itu adalah pujian sewajarnya buat mereka semua....TAHNIAH!


Kak Ungku dan family sempat bergambar dengan Sofea Jane dan pelakon perempuan melayu terakhir Vanidah Imran.... ;)




1 Comment:

ddfirdaus said...

All the best to Hana@Baby

Related Posts with Thumbnails