Tuesday 13 December 2011

Tenanglah Wahai Hati....

Setiap hari kita ketawa. Setiap hari kita jumpa kawan. Setiap hari kita dapat apa yang kita nak. Tapi.. kenapa hati kita tak gembira? Kita sembahyang setiap hari. Kita berdoa selalu pada Allah. Kita minta sungguh-sungguh pada Allah. Tapi.. kenapa susah sangat doa kita hendak dimakbulkan? Sedangkan Allah ada berfirman. "Berdoalah pada Ku, nescaya akan Ku kabulkan...,"


Apa masalah kita?

Hati kita tidak gembira sebab kita tidak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita tidak pernah nak menghargai setiap nikmat yang kita dapat. Kita asyik memikirkan benda yang kita tidak ada, sampai kita lupa melihat nikmat di sekeliling kita.

Kita berdoa, tetapi kenapa payah sangat doa kita Allah nak makbulkan?

Sebab kita asyik meminta kepada Allah, tetapi kita tidak pernah minta ampun kepada Allah, sedangkan dosa-dosa kita terlampau banyak kepada Allah. Alangkah tidak malunya kita. Kita merintih, kita merayu agar Allah makbulkan doa kita. Tetapi, lepas kita mendapat kesenangan kita lupa kepada Allah, kita tidak bersyukur kepada Allah. Bila datang kesusahan, barulah nak ingat Allah balik. Baru nak menangis, merintih.. minta Allah pandang kita. Macam mana Allah nak makbulkan doa kita....tetapi Allah Maha Penyayang, di dalam kepahitan, kesusahan, ada kemanisan dan kesenangan, insyaAllah....mohonlah hanya kepadaNya...

0 Yorum var:

Related Posts with Thumbnails