Tuesday 13 September 2011

Ciri-Ciri Calon Menantu Lelaki Pilihan Kami (Bakal2 Ibu Mertua)

KASIH manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi.
Kasih Tuhan tiada "bertepi, sayang Tuhan janji-Nya pasti.

ITULAH sedikit dari bait-bait lagu Raihan. Lantaran kasih manusia yang sering bermusim dan sayangnya yang tidak kekal lama, kita perlu sentiasa berwaspada terutamanya dalam memilih pasangan. Andainya sedikit daripada cinta itu hendak diberi pada seseorang yang boleh digelar suami, kepada puteri-puteriku, carilah suami yang mempunyai ciri-ciri berikut:

Kuat agamanya
Biar sibuk sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yang taat pengamalan agamanya. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara imanmu.

Baik akhlaknya
Ketegasannya nyata tetapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara. Mudah di bawa berbincang. Tidak terlalu berahsia.

Tegas mempertahankan maruah
Jujur sebagai pelindung maruah isteri dan keluarganya.

Amanah
Amanah dalam menjalankan tanggungjawab serta tugas-tugasnya sebagai ketua keluarga, suami, ayah dan sebagai pekerja. Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.

Pemurah tetapi tidak boros
Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dan harta dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.

Tidak liar matanya
Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.

Terbatas pergaulan
Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas.

Rakan pergaulannya
Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.

Bertanggungjawab
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya. Mampu menyara keluarganya dengan rezeki dan punca pendapatan yang halal. Selain itu carilah lelaki yang ringan tulang suka membantu melakukan kerja-kerja rumah, sesungguhnya sikap ini banyak membantu dalam sesebuah rumahtangga itu wahai puteri-puteri ku...

Tenang wajah
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.

Menjaga amarahnya
Boleh mengawal kemarahan, sikap panas baran minta dijauhkan. Kalau dpt juga suami yang panas baran...kenalah selalu amalkan ayat pelembut hati.... ;D

Berbahagialah kamu puteri-puteriku jika diintai calon yang demikian sifatnya dan kami sebagai ibu mu merasa lega untuk melepaskan mu....

0 Yorum var:

Related Posts with Thumbnails