Monday 15 August 2011

Menjaga Silaturrahim....

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Amr bin Al'ash r.a. berkata:

"Seorang datang kepada Baginda s.a.w. dan berkata: "Ya Rasulullah, saya mempunyai keluarga yang saya hubungi tetapi mereka memutuskan hubungan kepadaku. Saya baik kepada mereka tetapi mereka zalim kepadaku dan saya tolong membantu mereka dan mereka berbuat jahat kepadaku, apakah boleh saya membalas perbuatan mereka dengan perbuatan yang sama?"

Jawab Baginda s.a.w.: "Tidak, sebab jika kamu membalas mereka, maka sama dengan mereka, tetapi hendaknya engkau tetap mengambil cara yang lebih baik dan tetap menghubungi mereka, maka selalu engkau akan mendapat bantuan dari Allah s.w.t. selama engkau berbuat demikian."



Allah s.w.t. menyuruh bersilaturrahim dalam ayat al-Quran yang bermaksud: "Dan takutlah kamu pada Allah yang dalam semua hajatmu kamu minta padaNya dan jagalah hubungan silaturrahimmu. Dan jangan kamu putuskan hubungan dengan mereka."

Hadith riwayat Al Bukhary dan Muslim yang bermaksud.....
"Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim"

Sifat memutuskan silaturrahim itu:
1. Sifat memutuskan silaturrahim adalah satu amalan yang mengembirakan syaitan.
2.Sifat memutuskan silaturrahim adalah satu amalan yang di murkai oleh Allah SWT.
3.Sifat memutuskan silaturrahim adalah satu amalan yang merugikan kepada orang yang terlibat dari segi hubungan duniawi (hilang kawan atau saudara).
4.Sifat memutuskan silaturrahim adalah satu amalan yang merugikan kita sehingga kita tidak dapat masuk syurga (apa guna kehidupan kita jika akhirnya kita ke neraka, pohon pelindungan Allah).


0 Yorum var:

Related Posts with Thumbnails