Saturday 20 June 2009

Sultan Mahmud Mangkat Di Julang

Bila kita bercerita tentang Kesultanan Johor, salah satu cerita yang masyhur adalah tentang "Sultan Mahmud Mangkat Di Julang". Selalunya kita confused tentang Sultan Mahmud adakah sultan ini Sultan Mahmud, Sultan Melaka yang terakhir tu? atau sultan yang lain?

Menurut fakta sejarah, sultan yang dimaksudkan ialah Sultan Mahmud Shah II iaitu Sultan Johor yang ke-10 (Raja Mahmud / 1685-1699). Baginda Sultan Mahmud II diputerakan pada tahun 1675 . Baginda merupakan keturunan terakhir Raja Fatimah dan cucu kepada Sultan Alauddin Riayat Shah II iaitu raja pertama yang membuka Johor Lama pada tahun 1530. Sultan Mahmud Shah II ditabalkan menjadi Sultan Johor ketika berumur 10 tahun oleh itu semua urusan pentadbiran dijalankan oleh Bendahara. Pusat pemerintahan Kerajaan Johor berada di Lota Tinggi sementara Johor Lama dijadikan sebagai istana hinggap.

Sultan Mahmud Shah II dikaitkan dengan kezaliman dan menimbulkan pergolakan dalam negeri. Pada 1699, Sultan Mahmud Shah II mangkat dalam usia 24 tahun (tapi dalam cerita Melayu - Laksamana Bentan, rasanya Sultan Mahmud digambarkan macam dah berumur aje....) dipercayai ditikam
dan dibunuh oleh Megat Seri Rama atau lebih dikenali dengan nama Laksamana Bentan pada hari Jumaat, Ogos 1699 dan peristiwa ini disebut sebagai "Marhum Mangkat Di Julang" atau "Marhum Kota Tinggi".

Makam Sultan Mahmud II ini terletak di Kampung Makam kira-kira 3 km dari bandar Kota Tinggi. Makam ini dikenali sebagai Makam Sultan Mahmud Mangkat Dijulang.


Al-Fatihah......




Pintu masuk ke Kompleks Makam



Kompleks Makam Sultan Mahmud II



Pandangan Makam Sultan Mahmud II
dari dekat



Makam Laksamana Bentan


Nama sebenar Laksamana Bentan ialah Megat Seri Rama, menurut sejarah beliau berasal dari Bentan Sumatera dan bertugas sebagai Panglima Angkatan Laut Sultan Mahmud Shah II (1685-1699). Megat Seri Rama telah menikam Sultan Mahmud sewaktu dijulang ketika dalam perjalanan menuju ke masjid untuk solat Jumaat. Ini disebabkan dendamnya terhadap tindakan Sultan Mahmud II yang telah menjatuhkan hukuman bunuh ke atas isterinya Dang Anum sewaktu ketiadaan beliau mempertahankan negeri Johor dari serangan musuh. Dang Anum telah dijatuhkan hukuman bunuh kerana dituduh memakan seulas nangka yang diambil dari kawasan larangan Diraja.

Namun demikian Sultan sempat menikam balas Megat Seri Rama dan melafazkan sumpah bahawa "Orang-orang Bentan akan muntah darah jika berkunjung ke bumi Kota Tinggi selama tujuh keturunan". Peristiwa ini terkenal dengan 'Sultan Mahmud Mangkat DiJulang'.

Makam Laksamana Bentan terletak di Kampung Kelantan dan berhampiran dengan Tebing Sungai Kemang di Daerah Kota Tinggi. Dipercayai disinilah disemadikan Megat Seri Rama yang juga dikenali sebagai Laksamana Bentan, pahlawan melayu terbilang dan isterinya Dang Anum.


Al-Fatihah.....




Batu Asas Pengenalan Makam
Laksamana Bentan




Makam Laksamana Bentan




Makam Laksamana Bentan
& Isterinya
Dang Anum



Sumber:
  • Wikipedia
  • johor.jkr.gov.my

0 Yorum var:

Related Posts with Thumbnails